4 Ocak 2013 Cuma

Macbeth-Pangar



“Poseidon’un koca denizleri, yıkayabilir mi bu elleri?” dersem neden bahsettiğimi anlarsınız sanırım. 16. yy İngiliz oyun yazarı ve şairi William Shakespeare’in eskimeyen eseri Macbeth tabi ki! Yıllardır farklı ülkelerde, farklı tiyatro grupları tarafından onlarca kez sergilenen Macbeth’i bu kez de yeni bir tiyatro topluluğu olan “Pangar”ın yorumuyla izledim.

2012 yılında bir araya gelen topluluğun geçen sene 18. Tiyatro Festivali’nde ilk kez seyircisiyle buluştuğu ilk oyunları olan Macbeth’i bu sezonda ilk defa kasım ayında Kenter Tiyatrosu’nda oynadılar. Oyunun başrollerini ise Demet Evgar ile Erkan Bektaş paylaşıyor.

Oyun hakkında fazla ipucu vermeden ufak bir şey söylemeliyim: Her şeyden önce sahne tasarımları kesinlikle muhteşem! Ciddi anlamda çok emek harcanmış, üzerine çok fazla düşünülmüş olduğu belli. Özellikle sahnenin yan tarafından bir mekanizmayla çıkarılan, adeta bir ‘ek sahne’ işlevi gören; üzerinde masa ve sandalyelerin bulunduğu sistem gayet başarılı olmuş. Ayrıca sahneyi panolarla ve raylı bazı kapı/pencerelerle zaman zaman üçe bölüp üç ayrı yerde de performans sergilemeleri ilgi çekici. Bunun dışında benim en çok dikkatimi çeken ise açılış sahnesi oldu. Cadıların gelip kehaneti söyleyene kadar olan giriş kısmın son derece değişik olmuş. Farklı bir yorum getirmişler. Ölmek, öldürmek, savaşmak kavramları üzerine yoğunlaşılmış. Oyun, genel olarak akıcı ve yüksek tempoda gidiyor. Yeni bir Macbeth yorumu izlemek isteyenlere önerilir.

Oyunculuklar hakkında yorum yapacak olursam, sanırım oyundaki en hafif ve en eksik gördüğüm şey oyunculuk performanslarıydı. Özellikle Demet Evgar’ı izlemek için gittiğim bu oyunda, Evgar’ın performansını hayal ettiğimin daha aşağısında buldum. Büyük bir heyecan ve merakla beklediğim Lady Macbeth’in aklını kaçırdığı sahne ise zayıf kalmıştı bana göre. Bunun dışında Macbeth ve Macduff karakterleri de benim için hayal kırıklığıydı. Shakespeare izleyecek olmanın heyecanı ve çok beğendiğim Demet Evgar’ı sahnede görecek olmanın merakı ile galiba büyük beklentilerle gittiğim bu oyun, benim beklentilerimi karşılayamadı. Ayrıca, oyunun bir yerinde, dekorun arkasındaki duşta, Demet Evgar’ın soyunması ve duş alması, oyun için nasıl bir önem taşıyordu, bilemedim tam. Sanki başka bir çaba varmış gibi geldi bana. Halbuki o olmasa bile yeterince dikkat çekme potansiyeline sahip bir oyundu Macbeth.

Demet Evgar ve Erkan Bektaş başrolde

Gerçi benim izlediğim zaman, bu sezonun ilk oyunlarından biriydi. Ve eksikleri olması, karakterlerin tam oturmamış olması gayet olası. Fakat kasımdan beri başka bir gösterimi de olmadığı için bu esnada bazı ufak tefek aksaklıkları toparlayıp, yeni yılda daha etkili performanslarla tekrardan sahnede olacaklarını umuyorum!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder